.

19 Nisan 2013 Cuma

Sıradısı Liderlik



Liderlik kavramı uzun bir süre gelişme anlamında tıkanmış olup bu kavramın tam olarak ne olduğu hakkındaki sorular hala belirsizlik halindedir. Geçen 5 yılda, Dr. Folkman, 200,000 adet 360 derece geri bildirim raporunu takımıyla birlikte analiz ederek liderlikle ilgili 5 temel madde keşfetti. Bakış açımızı daha yükseğe çıkarmak, güçsüzlükleri vurgulamaktan kaçınmak, iyi yönlere yatırım yapıp geliştirmek, etki alanını arttırmak, ve iyi yönler için doğrusal olmayan bir yaklaşım geliştirmek liderlik kavramını anlamakta ve bu kavramı nasıl geliştireceğimiz konusunda bize yol gösterecek olan maddelerdir. Bu bulgulardan yola çıkarak, genetiğin liderlik için ana belirleyici olmadığını ve her zaman yeni liderler yaratabileceğimizi anlayabiliriz.

Sıradışı liderlik araştırması, liderlik ve liderlik gelişiminin doğasına canlı ve yeni anlayışlar sağlar.

Kabul edelim: Liderlik gelişimi uzun bir zamandır durmuştur. En temel sorulardaki anlaşmazlıklar halen devam ediyor. Örneğin;

• Bizim liderlik dediğimiz bu şey nedir?
• Liderlik genetik midir yoksa sonradan da edinilebilir bir yetkinlik midir?

• Geliştirilebilir mi?
• Eğer öyleyse, hangi yöntemler gerçekten işe yarıyor?

Bu konuları anlatan on binlerce makale mevcuttur ve konu ile ilgili konuşmaların sayısı sayılamayacak kadar çoktur.

Kendi modelimize dönecek olursak; liderlik gelişiminde odaklanılması gereken yönler olarak şunları vurgulayabiliriz. 

Sıradışı liderlik yaklaşımı; en yüksek performanslı %10 ile en düşük performanslı %10’un karşılaştırması ile oluşur. Çan eğrisinin her iki ucundakilere odaklanmak yerine, çabalarımız ortadaki büyük gruba yönlendirilmelidir. iyi liderlerin yeteneğini, üst düzey liderlerin düzeyine çekmek sıradışı sonuçlar üretir. Yüzde 70,80,90 ‘larda ki liderlik etkinliğinin, performans farklılıkları neredeyse üst seviyededir. Sıradışı liderler iyi liderlere gore firma performansını etkileyen; net kar, müşteri memnuniyeti, çalışan memnuniyeti, personel devir hızı düşüsü gibi konularda iki kat daha iyi performans göstermişlerdir.
           
Zayıf yönler yerine güçlü yönlerin daha da güçlendirilmesine odaklanılmalıdır.

Deneysel veriler ışığında elde edilmiş farklılaştıran onaltı yetkinlik ve bu yetkinliklerin çadır metaforu üzerinde, yetkinliklerde denge yaklaşımı sürecin en can alıcı noktasıdır.

Güçlü yönlere odaklanmak ise doğrusal olmayan yaklaşım gerektirir. Örnekler, atletizm dünyasında boldur. Neden dünya standartlarındaki tenis oyuncuları ağırlık kaldırma ve uzun mesafe koşuları yapar? Neden koşucular hem yüzer hem de bisiklet binerler? sporcular kendi performanslarını büyük ölçüde geliştirdiğinde çapraz eğitim sıradan bir şey haline gelmiştir. eşlik eden yetkinlikler, kendi güçlerinin üzerine inşa etme niyetli olan liderler için çapraz eğitiminin kılavuzunu temsil eder.

Son olarak ise şunları söyleyebiliriz. Liderlik değerlendirmesi ve atölye çalışmaları süreci başlatır, bitirmez. Bire bir koçluklar, liderler için atölye çalışmaları, takip yazılımları ve diğer uygulama destekleri öğrenmenin kalıcılığını sağlamaya yardımcı olur. 

Psk. Serap Şencan Manisalı
CBE Academica Sıradışı Liderlik Programı Eğitmeni ve Koçu





0 yorum:

Yorum Gönder

Katkınız için teşekkür ederiz