Ödül
Yönetim sistemi kurulması İnsan Kaynakları için belki de kaynak yaratmak
açısından en zorlanılan sistemlerden bir tanesi.Tabii ki bütçe meselesi, şirket yönetiminin bu
konuda ikna edilmesi gerekiyor.İkincisi de çalışana hedef ve kazanımlar çok iyi
duyurulmalı. Babavari yöneticilerin çalışanın omzuna dokunarak
aferin diyorum, motive oluyor tarzındaki düşüncesinin artık tarih olduğunu
biliyoruz. Bazı şirketlerdeyse çalışanın
her ay düzenli olarak ücretini
alabildiği bir işe sahip olması en büyük ödül şeklinde yorumlar dahi
gelebilmekte.
Hatta
bazen ödül için bu kadar kaynak ayıracağımıza onun yerine şu kadar ek çalışan
alırız gibi düşünceler dahi gelmekte.
Oysa
ki şirkette ödül sistemi koymak yerine
şu kadar artı çalışan ilave ederiz düşüncesinin bir süre sonra bu ek
çalışanında motivasyonsuz kalacağı gerçeği ile karşılaşılabileceğini unutmamak
gerekli.Doğru kurgulanmış ödül sistemi şirketlerde ekstra masraf değil, tam tersine çalışanın motivasyon ve iş
verimliliğini arttıran, şirkete aidiyet duygularını geliştiren bir araçtır.
Kişiyi ödüllendirmek demek, çalıştın
karşılığında ücretini aldın demenin ötesinde kişi ile duygusal bağın
atılmasıdır. Her çalışan motive olur ve şirket aidiyetini güçlendirir.
Diğer bir taraftan her şirketin kendisine ödül sistemi kurabilecek bütçesi olmayabilir. O halde bu şirketlerde farklı uygulamalarda geliştirilebilinir. Örneğin işinde başarı gösteren, hedefini gerçekleştiren satış personelinin ya da hata oranı düşük üretim personelinin “Ayın Personeli” seçilmesi ve bunun şirket duyuru tahtalarında duyurulması, bir gün ücretli izin verilmesi gibi.
Ödül sistemi işlemeye başladığında, ayrılan kaynağın çok daha fazlasının şirkete geri döneceği zaten görülecektir.
Diğer bir taraftan her şirketin kendisine ödül sistemi kurabilecek bütçesi olmayabilir. O halde bu şirketlerde farklı uygulamalarda geliştirilebilinir. Örneğin işinde başarı gösteren, hedefini gerçekleştiren satış personelinin ya da hata oranı düşük üretim personelinin “Ayın Personeli” seçilmesi ve bunun şirket duyuru tahtalarında duyurulması, bir gün ücretli izin verilmesi gibi.
Ödül sistemi işlemeye başladığında, ayrılan kaynağın çok daha fazlasının şirkete geri döneceği zaten görülecektir.
Şirketlerde
ödül uygulamalarının istikrarlı uygulanması,
belirli hedef/kazanımlarının olması ve herkese duyurulması olmazsa olmazımız. Ödüllendirme sisteminde bu
faktörler gözönünde bulundurulmazsa, ekip motivasyonu yapacağız iş verimliliğini
arttıracağız derken, küskün çalışanlar
yaratmanın da bir anlamı olmayacaktır.
Bence İKcı demek çalışanını iyi tanımak demek. Her insan farklı şeylerle motive olur. Eğer çalışanımızı tanıyorsak kişileri tek tek biliyorsak kimi neyin nasıl motive edeceğini tespit edebilirsek çalışan mutluluğunu sağlarız. Çalışan mutluluğu da bağlılığını getirir. Bazılarına ödül olarak izin vermek motivasyon aracı olabilirken bazıları bu durumdan hiç hoşlanmayabilir de...Sistem kişiye göre farklılık yaratacak şekilde kurgulanırsa başarılı sonuçlar elde edilebilir diye düşünmekteyim...
YanıtlaSilEvet hepimizin motivasyonel ihtiyacı farklı.Kimimizin başarmak, kimimizin takdir görmek vsvs. Bu nedenle de artık yönetimler/eğitimler kişiye özel indirgenmeye başlandı. Teşekkür ederim.
SilPeki çok büyük veya uluslararası şirketler için çalışanımızı nasıl tanıyacağız ? Iki bin çalışanı tanımak oldukça güç veya farklı kültürlere adapte olmak. Fikrimce her ne olursa olsun IK tüm çalışanları katarak, ortak payda da herkese iş düşmesini sağlayarak başarılı olur. Belki de çalışanlar arasında gizli ajanlarimiz olmalı. Ne dersiniz ?
YanıtlaSilÇok kişinin çalıştığı hele ki bir de coğrafik anlamda yaygın şirketlerde farklı sistemler kurmak gerekli.Mentorluk sistemi ya da iç Eğitici sistemini kurmak şirket içi hem motivasyonu arttırmak, çalışanı yetiştirmek ve hem de şirket kültürünü yaymak anlamında faydalı olacaktır. Teşekkür ederim
Sil